Jak brak światła wpływa na nasze samopoczucie?

światło

Jesień i zima to czas krótkich dni i długich nocy. Brak słońca daje nam w kość. Słabe oświetlenie wpływa niekorzystnie na nasze samopoczucie. Sprawdźmy jak odbija się ta sytuacja na naszym humorze i jak oświetlić dom, aby nie odczuć skutków ponurych dni.

Wpływ braku światła na zdrowie

Podczas krótkich i ponurych dni jesteśmy senni, nic nam się nie chce, spada nasza produktywność i poziom zadowolenia. To wszystko spowodowane jest przez brak odpowiedniego światła. Ponure dni nasz organizm pobudza do pracy mały organ o nazwie szyszynka, który w wyniku niedostatecznej ilości światła produkuje więcej melatoniny, czyli hormonu snu.

Brak światła przyczynia się do spadku poziomu dopaminy, serotoniny i beta endorfiny, następstwem niedoboru tych hormonów są problemy z koncentracją, czy uczucie zmęczenia.

Brak słońca – obniżenie nastroju

Światło słoneczne odpowiada za produkcję witaminy D w naszym organizmie. Im więcej przebywamy na słońcu, tym więcej jej produkujemy. Między innymi dzięki niej czujemy się latem świetnie. Jesienią i zimą nasz organizm wytwarza małe ilości wit. D, wtedy warto jeść ryby, które są źródłem tej witaminy. Niski poziom witaminy D jest zauważalny u osób z depresją, dlatego aby nie dopuścić do obniżenia nastroju warto wzbogacić swoją dietę. Niedobór tej witaminy powoduje również obniżenie odporności i zwiększa podatność na zachorowania.

Odpowiednie oświetlenie domu i miejsca pracy

Jesienią i zimą spada nasza produktywność, dlatego wtedy trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie, które pobudzi nas do pracy. Pamiętajmy jednak, że zbyt ciepła barwa światła będzie nas usypiać, a zbyt duża ilość niebieskiego światła będzie powodować bezsenność. Oświetlenie w miejscu pracy nie powinno migać, bo to nie tylko utrudnia koncentrację, ale również źle wpływa na wzrok.

oświetlenie biura
Źródło: klusdesign.pl

Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie instalacja oświetlenia LED. Nowoczesne taśmy LED od sprawdzonych producentów dają światło o parametrach zbliżonych do światła słonecznego. Można regulować natężenie światła, które pobudzi organizm do regulowania poziomu poszczególnych hormonów. Dodatkowo, oświetlenie LED jest energooszczędne, wydajne i odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Dlatego jeżeli chcemy, być w lepszej formie psychicznej jesienią i zimą, a także chcemy mieć więcej energii do działania koniecznie zadbajmy o naszą dietę i odpowiednie oświetlenie w mieszkaniu oraz w miejscu pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *